Dag 12, 16/09: Jasper => Lake Louise

The Way Back

[ 350km – 5u nonstop ]

De verslagen van vandaag en de volgende 2 dagen schrijf ik pas 3-4 weken na de feiten, dus ik ga het wat korter maken en het voornamelijk bij foto’s houden. Ter plaatse had ik gewoonweg te weinig tijd om elke avond blogteksten te typen (laat staan foto’s te selecteren).

We doen vandaag opnieuw de Icefields Parkway, in zuidelijke richting van Jasper tot in Lake Louise in Banff National Park.
Zaken als Horseshoe Lake heb ik al bezocht & Athabasca Falls hebben we beiden een paar dagen geleden al bezocht, dus het gaat quasi rechtstreeks naar Sunwapta Falls rond 11u30 waar we eerst in de cafetaria van het “resort” vlakbij wat kopen om onderweg op te eten.

Rond 13u komt de Athabasca gletsjer met daarachter het Columbia Icefield in zicht. Het Columbia Icefield is ongeveer 325km² groot, 100 tot 365m diep en voedt een aantal gletsjers hier in de omgeving…

“Isn’t God’s creation beautiful” roept een oudere man nog dolblij vanuit z’n auto terwijl we van het uitzicht staan te genieten. “Which god exactly?” wil ik nog antwoorden, of “Yeah, praise the Flying Spaghetti Monster and his noodliness!”, maar hij leek zo gelukkig en ik had tijd noch zin in een religieus debat.

We eten hier onze picnic op de parking van het Icefield Center en wandelen daarna de Toe of the Athabasca Glacier wandeling. Je kan hier goed zien hoe ver de gletsjer al is teruggetrokken in de laatste decennia; er staan bordjes met data langs de wandeling. Sinds 1992 is hij bv 200m teruggetrokken. 2km sinds 1844…
En koud dat het hier terug is…

Uiteindelijk is het 14u30 en rijden we iets verderop naar de Wilcox Pass. We doen hier niet het volledige traject; we wandelen enkel naar het 1e & 2e uitzichtpunt (het 1e zegt eigenlijk te weinig), da’s voor ons al lastig genoeg. Het is zo’n 3km heen en terug maar continu klimmen.

Rond 16u30 staan we terug aan de auto. Nog iets binnenwerken en verder over de Icefields Parkway.

Aan de Saskatchewan River Crossing slaan we af op Highway 11, de David Thompson Highway; deze loopt langs het gigantische (artificiële) Abraham Lake. We zijn niet echt iets van plan, gewoon sightseeing en aan Windy Point rond 17u45 maken we rechtsomkeer. Helaas komt er meer bewolking opzetten en doet het punt zijn naam alle eer aan…

Eens terug op de Icefields Parkway stoppen we niet meer; veel zaken hebben we 3 dagen dan wel 3 jaar geleden al gezien, en maar goed ook; 1 dag is eigenlijk echt te weinig om dit traject goed te bezoeken…

Rond 19u30 komen we aan bij de Mountaineer Lodge in Lake Louise en na het inchecken gaan we nèt voor sluitingstijd (niets is hier heel lang open) nog eten in het aan te raden Mountain Restaurant vlakbij.

(De reisverslagen van dit traject enkele dagen geleden of van 2013 kan je hier vinden:)

Hotel: Mountaineer Lodge

2 thoughts on “Dag 12, 16/09: Jasper => Lake Louise

1. Pa schreef:

Wat een uitzonderlijke landschappen! Gewoonweg schitterend.

2. Nadine schreef:

daar wil ik ook wel eens naar toe ….