Dag 9, 31/07: Eyvindarhólar => Höfn

Route:  380km

We starten de dag met “nog maar eens” een waterval :). We hadden graag vroeg vertrokken, want het wordt een lange dag, één waarvan ik wel wist dat we lang niet alles zouden kunnen doen van hetgeen ik in m’n roadbook heb gestoken. Een van de redenen daarvoor zijn de beperkte overnachtingsmogelijkheden op veel plaatsen in Ijsland. Toen ik een overnachting voor vandaag probeerde te boeken in maart, bij voorkeur regio Skaftafell National Park, bleek alles al volzet te zijn tot in Höfn, zo’n 130km verderop… Dat wordt dus langer rijden vandaag, én morgen ook nog een stuk terugrijden voor hetgeen waar we vandaag geen tijd voor zullen hebben…

Anyway, we zaten gisteren pas laat in ons bed, dus de poging om vroeger te vertrekken, faalt uiteráárd weer faliekant…

Skógafoss wordt dus de eerste stop, één van de grotere watervallen van Ijsland en één die net als de Seljalandsfoss van gisternavond zich op de vroegere Ijslandse kustlijn bevindt. Die kustlijn is ondertussen zo’n 5km opgeschoven. Rustig is het er niet, de parking staat weer goed vol; Skógafoss is een van de bekendere watervallen die in veel reisprogramma’s wordt opgenomen… (En om hier buiten de spitsuren, bv tijdens de zonsopgang om 3u50 te komen staan, I … don’t think so……). Gelukkig durft het gros van de bezoekers niet te dicht gaan…

IMG_9749 IMG_0805 IMG_0811

We rijden door naar de Sólheimajökull, een 14km lange uitloper van de Mýrdalsjökull (jökull (“jeukutl”) betekent dus “gletsjer”) dat op zijn beurt vlakbij de beruchte Eyjafjallajökull ligt die we in de verte kunnen zien. Onder de Mýrdalsjökull ligt een van de grootste en meest actieve vulkanen van Ijsland, de Katla, die gemiddeld zo’n 2 keer per eeuw uitbarst met een kracht die minstens zo hevig is als die van de laatste uitbarsting van de vulkaan onder de Eyjafjallajökull in 2010.

IMG_9783 IMG_0829blended IMG_9818-bewerkt IMG_0871 IMG_9849 IMG_0883blended IMG_0898blended IMG_0908

Ondertussen is het 12u30. De volgende stops korten we wat in, want ik wil vanavond zeker tijdig bij het Jökulsárlon gletsjermeer zijn omwille van de zonsondergang, daarbij ook rekening houdend met het feit dat het meer aan de oostkant van een hoop bergen & gletsjers ligt en de zon dus eerder onder zal zijn dan verwacht…

We stoppen even bij het enorm koude & winderige (ik merk een rode draad in de blog-posts…) Dyrhólaey.

IMG_0921 IMG_0937blended

Het weer nodigt eigenlijk opnieuw niet echt uit om rustig foto’tjes te gaan nemen, dus we blijven er niet lang en rijden door naar het Reynisfjara strand waar ook een grote grot staat. Het is ontgoochelend, maar eigenlijk geen verrassing dat er ook opnieuw 47 bussen Japanners losgelaten worden die natuurlijk ALLEMAAL een foto’tje willen als ze op de basaltzuilen zitten…

IMG_9870 IMG_0956 IMG_0973 IMG_0982blended IMG_1006

Voor lunch stoppen we bij een tankstation in Vík met een grote cafetaria. We blijven er redelijk lang zitten, in de warmte, en rijden daarna door Myrdalssandur & het Eldhraun lavaveld, volledig bedekt met mos.

IMG_9891 IMG_9903 IMG_9906 IMG_1020 IMG_9919 IMG_1046blended

De volledige (vroegere) kustlijn in deze regio is bedekt met watervallen, maar we kunnen moeilijk overal stoppen. We rijden verder door het Skeidarársandur, een zwarte zandvlakte van 1000km² met sediment afgezet door grote overstromingen van smeltwater van de gletsjers. De sandur hier is 20-30km breed van gletsjer tot kust…

IMG_1053 IMG_9954 IMG_1067 IMG_9962 IMG_9966

We rijden de restanten van een weggespoelde brug voorbij, die de kracht van de “jökulhlaup’s” aantoont.

Pas rond 18u30 komen we aan in Skaftafell National Park, onderdeel van het grotere Vatnajökull National Park. Vatnajökull is met 13600km² de grootste gletsjer in Ijsland, en qua volume ook de grootste in Europa. De gemiddelde dikte is zomaar even 400m en eronder liggen meerdere vulkanen, zoals de Bárdarbunga die op het moment van schrijven aan het uitbarsten is..

Hoewel we wel “op schema” zitten hier in Skaftafell, hebben we eigenlijk wel wat onze buik vol van de koude en vooral die wind. We wandelen wat rond in het interessante visitor center, maar het plan om nu nog naar de Svartifoss waterval te wandelen, zo’n 4km heen en terug, laten we varen. We rijden door naar de Svinafellsjökull, een gletsjertong van de Vatnajökull.

IMG_1101 IMG_1133 IMG_0008 IMG_0009

Onderweg zien we nog een hoop gletsjers vanaf de ring road. De zon begint te zakken en de combinatie zon, bergen & laag wolkendek levert soms mystieke plaatjes op.

IMG_0036 IMG_0050 IMG_1134

Rond 21u komen we aan bij het Jökulsálron gletsjermeer. We stoppen niet direct op de grote parkings, maar even ervoor langs de weg en klimmen een heuvel over waar je ook een mooi zicht zou moeten hebben. De zon is er echter niet te bespeuren en het regent en waait weer hard. Altijd gezellig, zo’n ijskoude natte wind in je gezicht… En maar filterkes van uw cameralens afkuisen heel den tijd… Nee, niet echt de moeite, hier en nu; we rijden verder naar de hoofdparking, waar gelukkig ondertussen de zon in een laatste stuiptrekking nog even door het wolkendek breekt. Het is 21u30.

IMG_0069 IMG_0081

Vanaf hier gaat het nonstop door naar onze lodge bij Höfn, 73km hiervandaan. Tegen 22u30 checken we in. Eetgelegenheden zijn zo laat op de dag in Ijsland niet meer open en een tankstation met cafetaria hebben we onderweg ook niet meer gevonden, dus terwijl ik de avondroutine start van foto- & video-backup, opladen van batterijen allerhande en eventueel typen van het blog van de voorbije dagen, openen we opnieuw op de kamer onze koelbox waar nog enkele ontbijtkoeken en skyr yoghurt in zitten. Eerder ontbijtmateriaal dus, maar het gaat evengoed binnen…

Het weer: overwegend mottig…

Hotel: Árnanes Country Hotel

2 thoughts on “Dag 9, 31/07: Eyvindarhólar => Höfn

1. Tante Nadine schreef:

hallo Stijn, De foto’s zijn weer prachtig en je verhalen ook … Die gletsjers zien er adembenemend mooi uit. Ik ging nog eens vragen of je in de buurt geweest was van de Bardarbunga …. bij deze weet ik dat dus ook weeral hé 🙂
    groetjes!

2. Carine Declercq schreef:

Ik geniet er weer van…. ‘k zou eigenlijk nog wel es terug willen …die rust, stilte, overweldigende natuur…..