Dag 6, 28/07: Blönduós => Laugarvatn

Route:  275km

Een iets kortere blogpost vandaag, aangezien het ondertussen al eind dag 9 is terwijl ik dit typ, en ik al wat details begin te vergeten. Vandaag is toch een dag waar de foto’s makkelijk voor zichzelf kunnen spreken…

We vertrekken opnieuw rijkelijk laat uit Blönduós. Vandaag staat de F35, de Kjölur route of Kjalvegur, op het programma, een onverharde, 168km lange F-road die het noorden van Ijsland met het zuiden verbindt, dwars door de zogenaamde Ijslandse “Highlands” , tussen de Langjökull & Hofsjökull gletsjers door. 10u41…

Starting the 168km long F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

De eerste kilometers zijn zeer goed berijdbaar, we stoppen nog even bij enkele Ijslandse paarden, maar later komt er een enorme stormwind opzetten. Bij de Áfangafell landmark waaien we bijna uit de auto. Autoverhuurbedrijven in Ijsland waarschuwen er altijd voor dat je bij het openen van de deur van je auto, die goed moet vasthouden, of je riskeert het scharnier om te plooien. Dat ondervinden we vandaag dus zelf.

Icelandic horses along the F35

Icelandic horses along the F35

At Áfangafell along the F35, Iceland

Het is grauw weer, het zicht is relatief beperkt. De gletsjers kunnen we maar nauwelijks waarnemen in de verte en zijn soms nog half bedekt met wolken waardoor we vaak niet eens zien waar de gletsjer eindigt en het wolkendek begint :p

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

Het is er enorm uitgestrekt, desolaat en stoffig en alles hangt onder een laag, onheilspellend wolkendek.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

Ongeveer halverwege slaan we af richting Hveravellir, een geothermisch gebied. Het is er echter extreem koud waardoor we er niet heel veel tijd spenderen en ons belegd broodje in de auto opeten. Het is 14u00.

Hveravellir geothermal area along the F35, Iceland

Hveravellir geothermal area along the F35, Iceland

Hveravellir geothermal area along the F35, Iceland

Vanaf Hveravellir ongeveer begint de weg te verslechteren. 80km/u is niet langer haalbaar, we rijden gemiddeld 30-40km/u. De weg zit vol “potholes”. Ondertussen regent het ook geregeld, waardoor er overal water staat en je dus niet goed kan inschatten hoe diep die putten nu zijn. Veel remmen en uitwijken en weer optrekken en zoveel mogelijk scherpe stenen proberen vermijden. Het zicht wordt alsmaar slechter, maar creëert op die manier wel een speciale, mysterieuze sfeer.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

Too bad about the weather... (F35, Iceland)

Too bad about the weather... (F35, Iceland)

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

We slaan nog even af op de F347 richting Kerlingarfjöll, met het oorspronkelijke plan om daar even tussen de kleurrijke bergen rond te wandelen, maar het is zo koud en zo regenachtig dat we enkel stoppen bij de Gygjarfoss en rechtsomkeer maken. Het is 16u30.

F347 through the Icelandic Highlands.

Gygjarfoss along the F347 through the Icelandic Highlands.

Gygjarfoss along the F347 through the Icelandic Highlands.

Voor de rest laat ik de foto’s nog wat aan het woord…

F347 through the Icelandic Highlands.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

The F35 Kjölur route through the Icelandic Highlands.

Om 18u45 krijgen we eindelijk terug tarmac onder de wielen, maar het is nog even rijden naar de bewoonde wereld. We hebben misschien dan wel maar een kleine 300km gereden vandaag, al dat over en weer geschud maakte het wel een enorm vermoeiende dag, maar ondanks het slechte weer en weinig geslaagde foto’s was het dubbel en dik de moeite.

We stoppen nog even bij de visitor centers van Gullfoss & Geysir. Bij die laatste eten we wat; het is er verdacht rustig; de geisers & hot springs lonken, maar we zijn alletwee zeer moe en willen gaan uitrusten en vooral opwarmen. We checken in voor 2 nachten in een ruim appartement in Laugarvatn waar de dagelijkse foto- & video-backup & recharge routine terug wacht… 🙂

Daily backup routine after a very wet day in the Highlands...

Het weer: 12 beaufort & -47.5°C

Hotel: Golde Circle Apartments

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s