Dag 11, 24/07: Moab => Torrey

Route: 330km – 5u30 nonstop

Vandaag staat om te beginnen de Little Wild Horse Canyon op het programma, een slotcanyon op ongeveer 2u30 rijden van Moab. Een slotcanyon is een kloof in meestal droge gebieden, waar af en toe regenwater door stroomt die de kloof dieper en dieper uitslijt door al de stenen en het zand dat kilometers ver wordt meegesleurd.

Ik dacht dat de toegangsweg onverhard zou zijn, maar het is gewoon tarmac. Tegen 12u beginnen we aan de wandeling. Het is enorm heet en het eerste deel loopt door de droge rivierbedding waar weinig schaduw is. Het plan is om 1u ver te wandelen en dan terug te keren. Volgens sommigen zou je hiermee ook al het mooiste gezien hebben, maar je kan de wandeling combineren met de Bell Canyon en zo een lus van 8 mijl kan maken. Dat zijn we niet van plan. Niet alleen is zo’n wandeling te zwaar voor ons, maar we willen ook voor zonsondergang in Capitol Reef National Park zijn.
Na ongeveer 15 minuten bereiken we een versperring en moeten we wat onhandig een rotsblok opklimmen. Het blijft daarna nog een tijdje vrij open en warm, maar geleidelijk aan wordt de canyon koeler, nauwer en mooier. We zien rare rotssculpturen en bij momenten kunnen we geen 2 voeten naast elkaar zetten, zo smal wordt het. Er is ook altijd kans dat er nog water in Little Wild Horse Canyon staat, maar gelukkig staat hij nu volledig droog. We wandelen uiteindelijk 1u en 20 minuten ver voor we aan een energy bar toe zijn en beslissen terug te keren.

(En je zou denken dat het er allemaal hetzelfde uit ziet, maar ik heb enorm veel moeite er de mooiste foto’s uit te halen voor het blog…)

Little Wild Horse Canyon, UtahLittle Wild Horse Canyon, Utah
Little Wild Horse Canyon, UtahLittle Wild Horse Canyon, UtahLittle Wild Horse Canyon, Utah

Als we terug de wijde rivierbedding bereiken, zien we dat het ongelooflijk donker wordt in de verte. Als er iets is wat je niet moet doen, is het tijdens of na een regenbui in een slotcanyon gaan wandelen. Zelfs al regent het kilometers verderop, al het water kan op jouw slotcanyon afdonderden… Toch zien we aan het begin nog een gezin vertrekken… Niet slim…

En vanaf nu blijft het weer slecht…. Goblin Valley State Park vlakbij, waar ik in 2009 al ben geweest, staat ook op het programma, maar de zon is weg en er staat een stormwind, dus we rijden door naar Capitol Reef National Park. Onderweg eten we nog wat snacks en eten ons broodje pas in het park, waar het al 16u30 is. De hele weg naar het park was het bewolkt maar droog, maar vanzodra we aan de scenic drive willen beginnen, gaat het regenen. En veel regenen…. Op het einde ligt nog een kort onverhard stuk door een canyon, maar we geraken daar niet eens. We beslissen rechtsomkeer te maken, want het heeft geen zin. We zien niets meer.

Capitol Reef National Park, Utah

(Ook hier ben ik in 2009 geweest, maar van de scenic drive had ik geen foto’s omdat ik toen zelf reed. Ik wou hem nu graag opnieuw rijden met de Gopro op de ruit, maar dat plan mislukt dus… :/)

Terug aan het begin, bij Panorama Point & Goosenecks Overlook, is het droog en geven de laagstaande zon en de onweerswolken in de verte gelukkig toch nog een paar dramatische foto’s…

Panorama Point, Capitol Reef National Park, UtahPanorama Point, Capitol Reef National Park, UtahGoosenecks Overlook, Capitol Reef National Park, UtahGoosenecks Overlook, Capitol Reef National Park, UtahCapitol Reef National Park, Utah

We checken in in wat waarschijnlijk het minste hotel van de hele reis zal zijn. Er scheelt ook iets met het water van de lavabo. Bijna melk, zo wit. Klaart wel op als je het een tijdje laat staan, maar ik ga hier in ieder geval niet m’n tanden poetsen of m’n handen wassen om mijn lenzen uit te doen… Het water van het bad is gelukkig wel zuiver…

In Torrey gaan we voor het eerst deze reis ’s avonds eens goed gaan eten in een restaurant: The Rim Rock Restaurant, een aanrader.

Hotel: Red Sands Hotel

One thought on “Dag 11, 24/07: Moab => Torrey

1. christine declercq schreef:

om het met de woorden van Astrid van “den John” te zeggen: AMAZING!!