Dag 6, 19/07: Yellowstone => Jackson

Route: 230km – 4u15 nonstop

Vandaag staat de Grand Canyon of Yellowstone en Grand Teton National Park op het programma. We ontbijten terug in de cafetaria en kopen in de deli broodjes voor ’s middags, want we verwachten een lange dag. We checken uit om daarna de North Rim en de South Rim van de canyon af te rijden en te stoppen bij een aantal viewpoints. We voegen onderweg nog een marmot en visarend toe aan ons lijstje met wildlife.

Lower Yellowstone Falls, Grand Canyon of Yellowstone, Yellowstone National Park

Rond 12u rijden we weg naar het zuiden, opnieuw door Hayden Valley. We zien opnieuw een kudde bisons met de typische “bison-jam” tot gevolg (file op de weg; iedereen stapt uit).

Bison in Hayden Valley, Yellowstone National ParkBison jam in Hayden Valley, Yellowstone National ParkHayden Valley, Yellowstone National Park

Sulphur Caldron & Mud Volcano slaan we over, die heb ik al bezocht en het zijn nu niet bepaald highlights van het park. En we ruiken de zwavelgeur zo al tot in de auto…

Wat later staan we opnieuw in de file, wegenwerken. We maken maar van de gelegenheid gebruik om wat cakejes te eten. Nog geen honger genoeg voor de broodjes. We besluiten die gewoon voor ’s avonds op de hotelkamer te houden, want voor uit eten zullen we waarschijnlijk toch geen zin meer hebben.

We wandelen wel rond bij West Thumb Geyser Basin, een interessant loopje van 1-2km tussen de hot springs en langs Yellowstone Lake (zelf ook geothermisch actief). Toevallig begint een ranger zijn (zeer geanimeerde) presentatie over de werking van hot springs & geisers. We jagen ons niet op en blijven rustig luisteren samen met alle andere voorbijgangers. Na een uurtje zijn we rond en verlaten we Yellowstone.

West Thumb Geyser Basin, Yellowstone National ParkLakeshore Geyser, Yellowstone Lake at West Thumb Geyser Basin, Yellowstone National Park

Fishing Cone geyser in Yellowstone Lake at West Thumb Geyser Basin, Yellowstone National ParkYellowstone Lake at West Thumb Geyser Basin, Yellowstone National ParkBlack Pool at West Thumb Geyser Basin, Yellowstone National Park

Next up: Grand Teton National Park op ongeveer een uur rijden. Het weer begint te veranderen. Heel de tijd zon gehad in Yellowstone, maar in Grand Teton bijna heel de tijd bewolkt. Dat nodigt niet echt uit om veel foto’s te nemen. We stoppen enkel bij viewpoints. In 2009 maakte ik hier een boottocht over Jenny Lake en wandelde ik naar Inspiration Point. Daardoor hadden we geen tijd om nog veel te stoppen onderweg naar Yellowstone diezelfde dag. Vandaag wil ik het dus omgekeerd doen. Geen wandelingen, maar gewoon viewpoints. Verrassend genoeg passeren we geen toegangs-hokjes waar je je pas moet tonen en waar je een brochure en kaartje krijgt van het park. We rijden dus blind en ik vind de bewegwijzering nogal slecht (klein en te laat aangeduid). We rijden Willow Flats & Oxbow Bend al voorbij, maar hebben het gelukkig snel door. We stoppen verder nog bij de Jackson Lake Dam en bij een aantal viewpoints langs de Jenny Lake Road. Het vlot allemaal veel sneller dan verwacht. We zien nog een vrouwelijke eland in de struiken langs de weg. Heel toepasselijk, want we naderen een plaats genaamd “Moose”.

Snake River & Teton Range from Oxbow Bend Overlook, Grand Teton National ParkMoose at Grand Teton National Park

Rond 17u30 stoppen we in Menor’s Ferry Historic District. Hier staan nog de oude voorzieningen van iemand die hier een ferry over de Snake River uitbaatte in de 19e eeuw. Je kan zelfs nog die oude ferry nemen, maar alles is al gesloten.

Vlakbij ligt de Chapel of the Transfiguration uit 1925 van waaruit je de hoogste pieken van het Teton gebergte kan zien door een raam vlak achter het altaar.

Chapel of the Transfiguration at Menor's Ferry Historic District, Grand Teton National ParkTeton Range Cathedral Group from Chapel of the Transfiguration, Menor's Ferry Historic District, Grand Teton National Park

De wolken hebben ondertussen plaats gemaakt voor de zon; het is echt bloedheet. We verlaten het park en rijden iets verderop naar Mormon Row Historic District. Hier kan je (’s ochtend) prachtige foto’s maken van het Teton gebergte met op de voorgrond schuren en boerderijen die mormonen hier gebouwd hebben rond 1900…. Alleen is het nu lastig om te fotograferen omdat het tegen licht is… Oh ja, en we zien opnieuw een kudde bisons…

Teton Range from Mormon Row Historic District, Grand Teton National Park

Het is kwart na 6 en we houden het voor bekeken. Schwabacher’s Landing, ook een populaire stop voor fotografen, slaan we maar over. Het licht zit nu toch niet goed en we zijn bekaf. We checken in in Jackson in wat waarschijnlijk het mooiste (en duurste) hotel van de hele reis zal zijn… 52″ LCD tv, prachtige inloop regendouche en zelfs een gashaard… Hoe gezellig Jackson ook is, we zien het niet zitten om nog ergens eten te gaan zoeken en eten gewoon op de kamer ons broodje op dat eigenlijk voor deze middag bedoeld was.

Hotel: Best Western Plus – The Lodge at Jackson Hole

3 thoughts on “Dag 6, 19/07: Yellowstone => Jackson

1. christine declercq schreef:

dag Stijn en Carine,
    we zijn nog maar terug van zondag van ons reisje naar Kroatie en ik heb vandaag eens de tijd genomen om je blog te lezen. je ziet dat je hier met een professioneel te maken hebt hé. alles tot in de puntjes in orde. chapeau!
    Geniet van jullie reis!!

2. William DE RUYCK schreef:

Hallo Stijn en Carine,
    Mooie foto’s van Grand Teton. Prachtig dat we alles zo goed kunnen meevolgen!
    Even de site van het hotel gecheckt. Amaai zeg, in dat hotel zou ik mij ook wel eens willen laten verwennen.
    Hou jullie daar taai! Wij bakken hier ondertussen ook in de zon!

3. […] Park in Wyoming. Yellowstone heb ik in 2009 (6 juli & 7 juli) en 2012 (17 juli, 18 juli & 19 juli) pas nog bezocht, dus het is nu nooit de bedoeling geweest om er lang te blijven; het hoofddoel […]